Producenci
Jedzmy kiełki: mieszanka stir fry
Jedzmy kiełki: mieszanka stir fry

Stanowi doskonałe uzupełnienie diety w dobrze przyswajalne białko roślinne. Na uwagę zasługuje fakt, że mieszanka stir-fry jest doskonałym źródłem witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E i K, oraz minerałów: wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, cynku, jodu, manganu, litu selenu i miedzi. Kiełki te doskonale regulują poziom insuliny, szczególnie polecane są kobietom w ciąży, wegetarianom i weganom właśnie z racji posiadania dużej ilości witaminy B9 - kwasu foliowego. 

Substancja ta znana jest również z zapobiegania rozwój raka piersi, jelita grubego czy raka szyjki macicy. Zawarte w mieszance kiełki soczewicy obniżają poziom ciśnienia we krwi. Natomiast kiełki ciecierzycy zapobiegają zaparciom i wspomagają odchudzanie, poprzez zwiększenie uczcie sytości i zmniejszenie apetytu. Co ciekawe uważane są również za afrodyzjak.

Nie wiem jak Wy, ale ja przy obecnych warunkach atmosferycznych (mróz i śnieg) chętniej sięgam po potrawy kaloryczne i uznawane za mniej zdrowe niż po świeże warzywa czyli surówki czy sałatki. Organizm chyba po prostu domaga się więcej kalorii aby wytworzyć więcej ciepła. Witaminy i minerały są nam jednak potrzebne o każdej porze dnia i nocy oraz roku. To dzięki nim nasz organizm może sprawnie funkcjonować. Zimą ważne jest utrzymanie w dobrej kondycji układu odpornościowego. Dlatego mimo braku ochoty świeże warzywa i owoce jeść należy. Podobnie jak niezastąpione kiełki, które są prawdziwą skarbnicą witamin, enzymów, makro i mikro elementów oraz substancji poprawiająca nasza odporność.

O kiełkach można by pisać wiele. Kiedy nasionko znajdzie dogodne warunki (odpowiednia wilgotność, temperatura..) w jego wnętrzu zaczynają się uaktywniać enzymy, dzięki którym powstają duże ilości witamin, a związki zapasowe zmagazynowane w jego wnętrzu rozkładają się na bardziej przyswajalne. Kiełki zawierają nie tylko wiele cennych witamin jak np. kwas foliowy, ale również wartościowe białka, kwasy tłuszczowe omega-3, są również bogate w błonnik. Po wprowadzeniu kiełków do codziennej diety proces trawienia przebiega sprawniej, a zakwaszenie organizmu się zmniejsza. Badania wykazały, że kiełki wzmacniają układ odpornościowy i hamują rozwój komórek rakowych (szczególnie kiełki brokuła).

Moim ostatnim odkryciem kulinarnym są tzw. kiełki na patelnię firmy POKARM ŻYCIA. W zasadzie to odkrycie mojej koleżanki Moniki (którą w tym miejscu gorąco pozdrawiam) za sprawą której ponownie zostałam „kiełkolubem”. „Kiełki na patelnie” to mieszanka kiełków soczewicy, fasolki mung i ciecierzycy. Podsmażone na łyżce oliwy z oliwek, z odrobiną czosnku, pieprzu i suszonej bazylii stanowią zarówno smaczne samodzielne danie, jak i dodatek do sałatek lub kanapek. Nie należy ich jednak smażyć zbyt długo aby nie doprowadzić do znacznych strat witamin i minerałów.

No i w sam raz nadają się na zimowy brak chęci na zieleninę: są zdrowe (chociaż najzdrowsze są oczywiście świeże) ale dzięki krótkiemu smażeniu na oliwie są lekko chrupiące i sprawiają wrażenie przekąski kalorycznej.

 

Kiełki przeważnie kojarzą się nam ze spożywaniem na surowo, są jednak odmiany, które nadają się do smażenia. Kiełki roślin strączkowych takich jak fasola mung, fasola adzuki, soczewica zielona i ciecierzyca są źródłem witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E i K, oraz minerałów: wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, cynku, jodu, manganu, litu selenu i miedzi.

Po ok. 5 dniach nasze kiełki są gotowe do smażenia. Na patelnie najlepiej dodać oliwę

i dobrze rozgrzać, następnie nie dłużej niż 5 min smażyć. Dłuższy czas smażenia może doprowadzić do utraty witamin i minerałów. Kiełki można przyprawić wedle smaku, dodać do nich czosnku lub bułki tartej.

Smażone kiełki są świetnym dodatkiem do sałatek lub też dodatkiem do różnego rodzaju kasz – wariant sprawdzony osobiście :)

Smacznego!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl